لم

فیلم‌هایی که لم می‌دیم و می بینیم

لم

فیلم‌هایی که لم می‌دیم و می بینیم

2046

 2046

  

از این کارگردان پیشتر فیلم در حال و هوای عشق را دیده بودم، از این یکی اما بیشتر خوشم آمد. درواقع 2046 قسمت آخر سه گانه ای است به دنبال Days of being wild و In the mood for love. جابجای فیلم از مولفه ها (شخصیت ها)ی دو فیلم مذکور استفاده شده است گرچه برای درک فیلم نیازی به دیدن دو قبلی نیست. 

شیوه ی روایی فیلم تا حدودی پیچیده است و از یک زمان بندی خطی پیروی نمی کند، اوایل ماجرا را در اواخر فیلم شاهد هستیم. اما به این سبب که قسمتی از حلاوت دیدن فیلم همین پیچیدگی رواییست از تعریف ماجرای فیلم (طبق معمول و اینک به این بهانه) صرف نظر می کنم اما همین قدر بگویم که فیلم روایت گر زندگی مردیست به نام chow که عشقش را از دست داده است و اکنون در ارتباط های موقتش با زنان دیگر به دنبال بازیافت خاطرات از دست رفته اش از آن زن است. مراد از استعاره ی  2046 (مقصدی بی زمان در آینده ای دور که آدمها برای بازیابی خاطرات گم شده ی خود بدانجا می روند و هرگز بر نمی گردند) همین است.

کارگردانی بی نقص است و بازی ها بسیار روان و چشمگیر. اما نکته ای که این فیلم را به نظرم تبدیل به یک اثر برجسته در میان آثار همسانش می کند استفاده ی پر رنگ و بجای کارگردان از مولفه هایی است که فقط و فقط در سینما قابل گرد آمدنند. تاثیری که یک داستان می تواند بر انسان بگذارد گاه قابل ترجمه به زبان سینما هست. به دیگر سخن عمده داستانهای بزرگ قابل ترجمه به زبان فیلم هستند، حال با قوت و ضعف و بسته به سازنده ی اثر و امکاناتش. برعکسش هم هست، یعنی می توان با خواندن فیلم نامه به تاثیری حدودا مشابه فیلم دست یافت اما این درمورد 2046 به هیچ روی صادق نیست. هیچ راهی برای تعریف کردن این فیلم یا گرفتن تاثیر از داستان آن بطوری که با اثر گذاری فیلم برابری کند وجود ندارد. فیلم معجونی دلنشین از مولفه هایی است که کاملا در خدمت احساس حاصل از تماشای فیلم هستند. استفاده ی پررنگ و توی چشم از موسیقی و تکنیکهای فیلم برداری آن را به اثری منحصر به فرد تبدیل نموده که به هیچ زبان دیگری قابل ترجمه نیست. امتیازم به این اثر برجسته 8 است از 10.   

در حال و هوای عشق هم اثر برجسته ی دیگریست از این کارگردان که ماجرای عشق نافرجام chow را -که در 2046 به آن اشاره می شود- با ترکیب دلنشینی از رنگ و موسیقی و تکنیک روایت می کند. حکایت مرد و زنی که با زمینه ی شکی مبنی بر احتمال خیانت همسرانشان، از نظر احساسی به هم نزدیک می شوند. یک صحنه ی بسیار زیبا و ماندگار از این فیلم با شنیدن نامش همیشه در ذهنم شکل می گیرد و آن جاییست که مرد و زن تظاهر می کنند به اینکه می خواهند یکدیگر را ترک کنند. امتیازم به این فیلم فاخر 7 است از 10.

نظرات 8 + ارسال نظر
داستان‌گو دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:36 ق.ظ http://dastangooo.blogsky.com

معرفی موجز و خوبی بود/ دستت درد نکنه بابک جان / من این فیلم را ندیدم ولی از سه ‌گانه‌ای که نام بردی در حال و هوای عاشقی رو دیدم و بدم نیامده/ پلان فیلم من را بسیار وسوسه کرده برای دیدن‌ش/ الان نگاه کردم و دیدیم امتیازش در سایت آی ام دی بی : هفت و چهار از ده است/ جالبه که در بین ژانرهایی که آی ام دی بی زده یکی‌شهم غلمی‌-خیالی است!/ بازم سپاس از معرفی و تحلیلت روی فیلم 2046 /\.

پلوتویی سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:21 ق.ظ http://divanegiha.persianblog.ir

سلام ممنون فیلم جالبی به نظر میرسه !ا خسرو عزیز اگه فیلمو دیدی برای منم بیار مرسی

داستان‌گو سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:53 ب.ظ

خاع / اول باید از بابک بگیرم /\.

محسن.ش سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:02 ب.ظ

من‌م 2046 رو بیش‌تر از در حال و هوای عشق دوست دارم. اون یکی از سه‌گانه رو هنوز ندیدم./ جایی که گفتی فیلم قابل تعریف یا تاثیر نیست‌و کامل قبول دارم. اثری بود که فقط مدیوم سینما قابلیت پرداخت‌ش‌و داشت./ باز هم تکرار مکرراته ولی دوست داشتم فیلم رو با هم تماشا می‌کردیم./

ططططط چهارشنبه 13 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:09 ب.ظ

محسن.ش جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:12 ق.ظ

فیلم Days of being wild رو تماشا کردم. ارتباط این سه تا فیلم یرای من جالبه. اگر نقدی راجع به هر سه تا بنویسی خیلی خوبه. با واشکافی شخصیت‌ها و این که چرا توی 2046 نقش بازی‌گرهای کاراکترهای دو فیلم قبلی رو جابه‌جا کرده.

سولماز شریفی دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:31 ب.ظ

رها شنبه 1 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 07:14 ب.ظ http://0onlymygod0.blogfa.com/

سلام خوبین آقای دکتر؟
ملایر کارتون خوب گرفته ها
اصلا وبلاگتون رو بروز نمی کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد